Kurt Larsson

Hälsningar från Salta, Argentina
 
Bilden är från Yacuiba i Bolivia
 
 
 
Hola!
 
Här kommer ytterligare en hälsning från mig i Argentina. 
Men först: Hoppas att allt är väl med Er alla! Läser mycket vad ni skriver på fb....förstår att det är en härlig tid där hemma i Sverige nu när sommaren är på gång. Saknar den tiden väldigt mycket även om jag nyligen haft min sommar här och fått uppleva värme....kanske lite väl varmt emellanåt. Men nu är det höst här och fr.om. runt 20.e juni så räknas det som vinter i Salta. Nätterna är kalla och vissa dagar är temperaturen på 12-15 grader. Men när solen lyser så är det relativt varmt. Jag har fått förklarat för mig att årstiderna är indelat i fyra delar här och man räknar att varje del är tre månader. Så inte helt olikt Sverige. Däremot så är sommaren här betydligt varmare än i Sverige och våren/hösten är delvis som sommaren i Sverige. Vintern blir inte lika kall men kylan är väldigt påträngande pga att husen inte har samma isolering som i Sverige. 
 
Arbetet på Centret fortsätter. Vi har varje vecka träffar med familjer/ungdomar med problem. Än så länge i liten skala men vi hoppas att det ska öka på framöver och att många här ska få kontakt med Centret. Vi förbereder även att ha kurser med ungdomar när det gäller div. praktiskt arbete. Det är viktigt att det skapas möjligheter till meningsfull sysselsättning samtidigt som vi jobbar med det inre livet hos ungdomarna. Själv försöker jag lära mig lite om Mosaik.....en del av Er kanske sett att det lagts ut en del bilder där jag är tillsammans med en grupp arbetar med detta. Jag har ännu inte gått någon kurs men det finns andra som har koppling till Centret som just nu utbildar sig. Vi har även planer på att lära ungdomar svetsning och olika arbeten med trä. Det finns personer som är villiga att ge av sina kunskaper och det är vi väldigt tacksamma för. Vi kommer även att köpa en mindre lastbil för att kunna köra ut saker som tillverkas på Centret till försäljning på olika håll i staden. Vi har fått hjälp från lite olika håll i Sverige med finansieringen till inköp av lastbilen och vi är mycket tacksamma för detta. 
 
Jag är även med mycket i församlingens verksamhet. Den håller ju till i sammma byggnad som Centret men det är två olika verksamheter. Naturligtvis så finns det mycket kopplingar mellan dessa två arbeten men Centret är en egen organisation. Fortfarande kämpar jag mycket med spanskan och det gör ju att jag är ganska begränsad. Jag förstår mer och mer vikten av att kunna prata och förstå det språk som pratas där man bor. (Tänker t.ex. på våra invandrare där hemma i Sverige). Men det är bara till att "gnugga händerna" och köra på. Det går ju i alla fall framåt även om det handlar om väldigt "små steg". 
 
För ett par veckor sedan reste jag till Bolivia för att få ny stämpel i passet. Jag väntar ju fortfarande på en registrering (gällande det kyrkosamfund som jag arbetar i) som myndigheterna ska godkänna. Efter det så kan jag skicka in mina personliga papper. Allt tar sin tid...I februari kunde jag betala för tre månader extra, men det går bara att göra en gång. Så länge mina papper ej är klara så måste jag lämna landet var tredje månad och få en stämpel i passet så jag kan stanna ytterligare tre månader. Bolivia ligger närmast så det är enklast att resa dit. Dit vi reste tog det ca 7 timmar till gränsen med buss.Vägen mellan Bolivia och Argentina används väldigt mycket till smuggling av droger. Tre gånger på hemvägen blev vi stoppade och fick kliva av bussen för kontroll av packningen. Stora prisskillnader var det också mellan Bolivia och Argentina. Vissa saker är mångdubbelt dyrare här i Argentina än där. Lite chockerande att se...
 
Jag vill önska Er alla allt gott och Guds välsignelse! Njut av den härliga försommaren i Sverige så mycket ni bara kan! Det är Ni förtjänta av efter en lång vinter.
 
Saludos de Salta, Argentina
/Kurt
#1 - Anonym

Har du lärt Dig kulturen ännu, språket är ju ofta länkat med kulturella yttringar.
Några bilder frpn Centret.....

#2 - Roger

Har du lärt Dig kulturen ännu, språket är ju ofta länkat med kulturella yttringar.
Några bilder frpn Centret.....