Kurt Larsson

Februarihälsningar från Salta
Hola! Hoppas allt är väl med Er alla där hemma i Sverige! 
Här rullar tiden på och jag tycker ändå att jag börjar komma in i samhället, kulturen och språket sakta men säkert. Visst är det långt kvar tills jag känner det där "flytet" språkmässigt. Det kommer att ta sin tid och tålamod är nödvändigt. Förutom själva språket, vad gäller samhället och kulturen, så tycker jag nog att det går riktigt bra. Man börjar förstå lite mera hur samhället är uppbyggt och hur saker och ting fungerar. T.ex. när du ska betala en räkning så görs det vanligtvis inte via kontoöverföring på internet (även om det i vissa fall förekommer). Man betalar oftast kontant och då direkt till företaget, Eller så går man till något som kallas "Rapi Pago" och betalar i en kassa där. Ibland långa köer. Dessa ställen finns lite överallt i stan och jag uppger bara ett referensnummer så kommer betalningssumman upp. Går att göra med olika slags fakturor som t.ex.elräkningar, telefonräkningar, internet osv. Ett dilemma är att det mesta ska betalas kontant och därför måste man ofta göra uttag via kontokort. Dessa uttag kostar varje gång ca 60 kr. Som mest kan man ta ut ca 1 200 kr på ett uttag. Det går bara att göra två "högsta uttag" per dag. Så då blir uttagsavgiften ca 120 kr på dessa två uttag. Lite dyrt kan tyckas. Och krångligt med all kontanthantering. Men man vänjer sig...
 
Har också börjat hitta lite olika slags maträtter att tillaga. Inget avancerat än så länge men en hel del variation. Tycker i alla fall jag själv. Nu på lördag kommer ett gäng hit till min lägenhet och vi ska laga mat tillsammans. Kul! Några av dem är också ensamstående så vi bestämde att vi gör något ihop. (Något gift par är det också). 
 
Lördagen som gick tillbringade jag delvis på ett stort fängelse här i Salta. Inte så allvarligt som det låter...Jag följde med en grupp som höll i en Gudstjänst där. Det är Gudstjänster varje lördag vid 09.00. Tror att det är olika pingstförsamlingar och evangeliska kyrkor som ansvarar. Även Katolska kyrkan har Gudstjänst där varje lördag. En av vår församlings medlemmar jobbar där så han höll ihop det hela. En av våra församlingsledare predikade. Några interner läste Bibelord och ledde lovsång. Själv sa jag några korta ord på ca 3 min. Kände nog att det räckte på spanska...Kände mig en aning exklusiv när jag presenterades som gäst från Sverige. Några kanske trodde att jag var huvudtalaren. Men efter jag öppnat munnen och sagt några meningar så var nog alla tacksamma att inte så var fallet...Nattvard firades också. Det finns 1 200 interner på just detta fängelse och ca 150 deltog i Gudstjänsten. Katolska kyrkan hade en samling i en annan lokal strax efter. Sången var intensiv och här fanns verkligen ett "sug" efter Gud. Flera interner har blivit omvända och har en levande tro på Jesus Kristus. Det känns härligt att få vara i en sådan atmosfär som fanns där i Gudstjänstlokalen.
 
Något som vi svenskar är väldigt fixerade vid, så även jag, är ju vädret. Så jag vill bara säga det att här har varit väldigt varmt men faktiskt att det under några dagar varit "nere i" ca 20-22 grader. Väldigt skönt måste jag säga. Det känns som om man orkar mycket mera när det blir lite av "svenska sommartemperaturer". 
 
Nu ska jag inte skriva mera denna gång. Jag önskar Er allt gott och att ni ska ha en riktigt härlig tid nu under februari månad. En del av Er kanske åker till fjällen, vilket jag verkligen avundas Er i så fall. Men allt har sin tid.
 
Välsignelser och vi hörs snart igen!
 
/Kurt
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Anonym

Fin hälsning Kurt. Du ger underhållande insikt och massor med känsla.

#2 - Anonym

Gott att läsa farsan! //Rickard

#3 - Anonym

Gillar sådana "missionshälsningar". Vardagsnära, ärliga & konkreta!
La bendición de Dios! 👍💕