Kurt Larsson

En ny hälsning från mig i Argentina
 
 
Hola!
 
Hoppas allt är väl med Er! 
Här i Salta rullar det på. Jag läser en hel del spanska under dagtid och försöker vara med på de samlingar som finns på rehabiliteringscentret och i församlingen. Själva centret har inte mycket aktiviteter i nuläget p.g.a. att det är semesterperiod här. Vidare så är föreståndarparet Billy och Viviana Gonzalez i Sverige under tio veckor. Meningen är att det ska bli någon form av nystart när det gäller själva rehabiliteringsprogrammet under mars månad. Både personalfrågan och själva ekonomin är två stora utmaningar inför framtiden. Känns mycket spännande samtidigt som det skulle vara skönt att kunna hitta snabba lösningar. En bön vi ber ibland är ju: "Gud, ge oss tålamod, men gör det snabbt!"
 
Människorna här säger att det inte finns en enda familj i Salta som inte har någon i sin närhet som sitter fast i droger. Denna kunskap gör att det känns mycket angeläget att få fart på Centret och hitta möjligheter att hjälpa människor. Samtalade med en pappa förra söndagen som var mycket bekymrad över sin dotter som i stort sett dagligen använde droger. Hon är i 30-årsåldern. Sådana berättelser berör verkligen ens hjärta. 
 
Jag har naturligtvis läst och hört om alla snöoväder och köldrekord i Sverige. (Även om det för tillfället verkar ha gett med sig). Här är det högsommarvärme, minst 30 grader varje dag. Ibland mycket sol, men även en hel del regn och åska. (Även översvämningar där jag lagt ut ett par bilder tidigare på fb). Skönt med värme samtidigt som det kan vara jobbigt också när jag bor mitt i stan och det inte finns möjligheter att exempelvis bada någonstans. (Finns naturligtvis poolområden men inte i närheten av där jag bor). En del har egna pooler i sina trädgårdar så det har hänt att jag har badat, men inte många gånger. 
 
Spanskan går väl så där...jag försöker prata i olika sammanhang och inte bry mig så mycket om hur det låter. Sedan är det en sak att prata själv och en annan sak att förstå när folk pratar snabbt och lite otydligt. Vissa talar ganska ok, sakta och betonar orden, men många tänker inte på det. En del höjer i stället rösten när jag inte riktigt fattar. De tänker att jag kanske hör lite dåligt...eller är lite allmänt "trög". Vad vet jag...
 
Kvällar är det som gäller här. Gärna sena kvällar. Många äter sent och ibland är det samlingar och möten väldigt sent. Ikväll t.ex. är jag bjuden till en småbarnsfamilj på mat vid 21-tiden. Efter det ska vi ut och äta glass, vilket jag ska bjuda på. Så tidsrytmen måste jag vänja mig vid även om det kan vara lite svårt. Att passa tider är inte så noga heller. Lite flytande så där...Kan vara frustrerande som svensk men samtidigt får man försöka anpassa sig så gott det går. Söndagsgudstjänsten i kyrkan brukar faktiskt börja i tid, även om folket till en viss del kör med "drop in". 
 
Vill önska Er alla allt gott inför året som ligger framför! 
Guds välsignelse vill jag också skicka med! Eller som de säger här: Bendiciones!
 
PS: Fotot är taget uppe i Anderna, inte jättelångt från staden Salta.
 
/Kurt
 
 
 
#1 - Anita och Sigge

Hej, Kurt. Nu har vi hittat dej på nätet. Roligt att höra att du har det bra. Kan läsa in lite hemlängtan? I morgon predikar Billy i fm.mötet. Det vet du väl redan. Det blir intressant. Vi själva packar för Egypten. Åker på tisdag. Nästan samma värme som du men ett hav att bada och snorkla i! Ha det så gott. Anita, Sigge hälsar

Svar: Tack för hälsning! Önskar Er en fin resa och allt gott! Bendiciones
Kurt Larsson