Kurt Larsson

JULTIDER I SALTA
 
Hej alla vänner i Sverige och andra delar av världen!
Här kommer en liten Julhälsning från Salta, Argentina. 
Hälsningen på skylten översatt till svenska lyder: "Idag, 40 % på solglasögon". En passande julhälsning, tyckte jag.
Livet rullar på och det närmar sig snabbt jul. Stämningen är, som jag skrivit om tidigare, lite annorlunda än hemma. Det är nog mer "hysteri" i Sverige. Sedan gör klimatet mycket. Här är ju sommar nu så det känns inte som jul för en svensk. Men tomtar och juldekorationer finns det gott om. Så det känns i alla fall lite som hemma. Julmat har det inte blivit så mycket av men de har även här sina specialiteter. Ett speciellt julbröd har jag i alla fall ätit en del av. Men visst vore det gott med lite skinka, sill, rödbetssallad och julmust... 
Något som är trevligt här är att det sätts upp mycket julspel. Var och tittade för ett par kvällar sedan på ett som satts upp i en park. Fantastiskt fint och många barn/ungdomar som medverkade. Det är duktiga på dans här vilket imponerar på en "stel svensk" i övre medelåldern. Det är för övrigt mycket aktiviteter ute på stan nu under sommaren. Det är ju även turistsäsong här. Så exempelvis musik- och dansuppvisningar råder det ingen brist på. 
 
När julen närmar sig så blir också saknaden efter de närmaste större. Lite tomt att inte kunna fira med några av barnen eller mina syskon med familjer. Men allt har sin tid. Jag är bjuden till en familj på julaftonskvällen, vilket ska bli trevligt. Även nyårsafton ska jag fira hos en familj. Så de tar väl hand om mig här. Många har frågat vad jag gör på julafton. Så de är noga med att jag inte ska vara själv.
 
Spanskan flyter på men visst är det svårt. Är med på de aktiviteter som finns och försöker vara med i samtal. Men det låter nog väldit "stappligt" när jag pratar och ibland är det någon som fyller i och repeterar vad jag sagt. Tyder väl på att alla inte riktigt greppar mitt språk...Eller? Ev. ska jag gå någon kurs. Vet inte riktigt än men jag ska kolla upp det lite mer.
 
Arbetet på rehabiliteringscentret går på lågfart nu. Dels är det semesterperiod och dels befinner sig föreståndarparet Billy o Viviana Gonzalez i Sverige under tio veckor. De ska besöka församlingar och Second Hand-arbeten m.m. för att knyta kontakter. Det kommer att bli något av en nystart när de kommer tillbaka. En stark vision finns bland människorna här att försöka hjälpa missbrukare men ekonomin är ett stort problem. Nästan alla gör det på frivillig basis vilket gör att insatserna blir väldigt begränsade. Det behövs helt enkelt stabila inkomställor för att arbetet ska kunna fördjupas och expandera. 
 
Jag trivs mycket i den lilla församlingen också. Har fått många fina vänner och jag känner mig verkligen välkommen här. Predikade en söndag, då med hjälp av föreståndaren Billy, som också talar svenska. Finns en och annan som kan engelska också men det är förvånansvärt få som verkligen kan prata engelska. Så här finns inga utvägar: Det är bara att "gnugga hjärncellerna" och försöka lära sig så mycket spanska som det bara går.
 
Önskar Er nu alla en riktigt Välsignad Jul och Nyårshelg!
Bendiciones
/Kurt
.
 
#1 - Anonym

Shalom,
Tack för hälsningen Kurt! Förstår att det är en på många sätt annorlunda upplevelse att uppleva julen på södra halvklotet. Vi önskar dig ett rikligt välsignat gott nytt år!
Anette o Anders

#2 - Anita och Sigge

Hej Kurt, så roligt att få följa dej på nätet. Våra tankar finns ofta hos dej och vännerna i Salta. Här är julen också över. Vi firade med Sara i Frölunda. Fick tyvärr med mej hennes svåra hosta hem. Så jag har fått ta det lugnt hela förra veckan. Men Sigge är pigg. Fick förkylning efter resan till Egypten med Tobias. Varma nyårshälsningar från Anita, Sigge hälsar