Kurt Larsson

Ett litet försök till julstämning
 
Hej allesammans! Eller Hola!
Lite julstämning är det ändå här i Argentina. Eller vad säger ni? Här finns tomtar, plastgranar och allt möjligt att köpa.Och julsångerna hör man regelbundet. Särskilt med tanke på att jag bor närmast granne med en skola. Barnen där har även spelat julspel som jag kunnat följa från mitt fönster i lägenheten som är mot innerskolgården. 
Snart är det semsterperiod här. Sommar när det är vinter i Sverige och tvärtom. Temperaturen här ligger på mellan ca 25-30 grader i nulägret. När solen lyser blir det väldigt varmt. Annars behagligt. En del regn är det också. Vattnet rinner då undan dåligt från gatorna och det blir snabbt "små översvämningar".
 
Försöker lära mig så sakta att komma in i samhället. Mycket fungerar ganska annorlunda. Särskilt krångligt är det då man inte behärskar språket. Men jag hoppas att det kommer sakta men säkert...
Annars är det bra. Lite problem med min rygg men jag hoppas och ber att det ska ge med sig. Försöker plugga spanska så mycket jag bara kan och sedan praktisera i mötet med människorna. Jag läser själv hemma i min lägenhet. 
 
På Centret och i församlingen rullar arbetet på. Det ska bli någon form av nystart under våren då det gäller själva Centret. Just nu är det stora begränsningar angående vad man kan göra p.g.a. ekonomin. Föreståndarna Billy och Viviana Gonzalez kommer ju att resa till Sverige under 10 veckor. Där ska de besöka vänner och församlingar/Second Handbutiker m.m. för att få ideér inför framtiden. Viktigt är det också att någon form av självfinansiering kommer igång här. Flera är volontärer på Centret men får lite pengar som hjälp för resor etc.    I församlingen är det full fart. Blev exempelvis inbjuden att vara med på bröllop i lördags kväll. Verkligen trevligt. Det var ett medelålders par som ganska nyligen kommit med i församlingen och nu önskade att gifta sig. (de var tidigare sambos). Jag fick även förmånen att predika i söndags. Billy tolkade mig till spanska vilket gick riktigt bra. Många pratade med mig efteråt om själva budskapet i predikan vilket alltid är roligt.
 
Önskar Er allt gott och en fortsatt fin adventstid!
 
Bendiciones!
/Kurt
#1 - Anonym

Roligt att läsa om dina upplevelser
Jag kom att tänka på din morfar som lärde sig Portugisiska genom att läsa och jämföra biblar på svenska och portugisiska!!! Jag tror han fick användning av det minst en gång då någon fick ett brev om jag minns rätt. Kerstin Dofs

Svar: Ja han läste flera språk. Jag tror han lyssnade på radiokurser tidigt på morgonen innan han gick till arbetet i skogen. Portugisiska och franska vet jag att han läste. Antagligen också engelska och tyska. Men jag är nog "lite trögare" än han var. Det är svårt med spanska för de pratar så fort + dialekt. Ha det gott! Hälsa Tore!
Kurt Larsson

#2 - Rickard

Gott att läsa farsan! ☝️️